Daan van der Pluijm (1991, HKU 2021, installatiekunst) is gefascineerd door de late steentijd. Prehistorische monumenten werken als een magneet op hem. Ze zijn bescheiden, maar hebben tegelijk een uitstraling van eeuwige aanwezigheid.

Het pseudo-Saalien

Het Renkums beekdal is gevormd door het smeltwater van de gletsjer die ooit boven dit landschap uittorende.

Na het vinden van een omgevallen eik, die op het grindbed van een smeltwaterbeek stond, maakte de kunstenaar dit werk als referentie aan deze tijd.

De voortgetrokken zwerfkei spiegelt de werking van een gletsjer. Het spoor van de steen heeft dezelfde vorm als het spoor dat de gletsjer achterliet. De rullen aan de zijkant en het opgestuwde zand zijn de heuvelruggen en eenzame bergen die nu nog in het landschap te zien zijn.

De machine dwingt de zwerfkei te schuiven. Door deze dialoog tussen de machine en de ruwe steen gaat dit werk ook over menselijk handelen in de natuur en de illusie van maakbaarheid.

Dagelijks om 11:0011:3012:0012:3013:00 wordt de zwerfkei verschoven.

Voor uw eigen veiligheid verzoeken wij u op deze tijden de steen niet aan te raken.

Ivm de dassenburchten en vossenholen mag u de bosrand niet betreden

Instagram @doantie_p

Podcast

In de periode van 6 augustus t/m 10 september 2022 lieten 6 kunstenaars zich inspireren door het landschap en maakten zij werk op 3 locaties.

Journalist Ron van der Sterren bezocht hen aan het begin, halverwege en aan het eind van dit proces en

maakte deze podcast om je er ook op afstand deelgenoot van te maken.

Klik hier en luister naar de podcast van Daan van der Pluijm.

Podcast